Acesta este un subiect exploziv! Nu va avea niciodata solutie... Parerile vor fi impartite si se poate merge pana la punctul, in care prietenii vechi, foarte vechi si solide, se pot strica. Joc de cca. 20 de ani online si nu exista zi, in care sa nu intalnesc acest fenomen. 

Online, are a lot of players trying to win games on time by “flagging” their opponents.

Ce inseamna? In sahul online, foarte multi, o imensa masa de jucatori, incearca sa castige prin aducerea adversarului, in situatia de a pierde prin depasirea timpului. 

Cati dintre jucatorii online, nu au incercat acest disperat procedeu, macar o data? Nu pot sa fac eu pe moralistul, cand detin o multime de partide castigate in acest mod. Dar banuiesc, exista o limita, peste care totul devine penibil, idiotic, prostitutie sahista. Cand ne asezam sa jucam o partida, trebuie sa fim constienti de conditiile sale. Timpul de gandire este foarte important. Vrem sa castigam totdeauna. Nu conteaza pretul. Nu conteaza cum.

La sfarsitul articolului, gasiti un sondaj, pe care va rog sa il completati.

Choose the language

 

 Pozitia de admin in clubul "ROMANIA Chess Federation" de pe Chess.com, imi da obligatia, de a deschide aproape zilnic site-ul amintit. In multe randuri, caut noutati si articole, noi competitii, clasamentele actualizate ale echipei. Astfel am citit un articol si comentariile (nu putine) despre o aparitie rara, cea a lui Vladimir Kramnik, in turneele online.

Fost campion mondial (al 14-lea) GM Vladimir Kramnik s-a retras din activitatea profesionista. Cariera sa, nu a fost lipsita de momente controversate, cum a fost cel legat de scandalul generat de managerul lui Topalov (Danailov) in meciul pentru titlul mondial din 2006. Cine doreste sa citeasca, o poate face AICI.

Aparitia sa, in acest turneu online (detalii la adresa: https://www.chess.com/tournament/live/rapid-chess-championship-week-19-3221703 ) s-a incheiat cu o aventura destul de urata. Fac o lunga paranteza in cele ce urmeaza, cu unele convingeri si trairi personale.

M-am gandit foarte mult la cele intamplate si mi-am dat seama, cat de mult am luptat in tinerete contra acestui neplacut comportament. Ca sa fiu sincer, am inceput sa joc pe Yahoo pe la centre de internet. Dar era un sistem prost. Practic cei cu lag, castigau la timp daca jucai Blitz. Cred ca ulterior, platforma a schimbat ceva. Poate ca a introdus penalitati la timpul celor care jucau cu lag. Atunci m-am gasit si eu,  sa incep sa joc sah online de acasa. Conexiune proasta si zeci de partide pierdute la timp. 

Ulterior am gasit platformele Internet Chess Club si Playchess.com. Erau mult peste Yahoo (care avea sa dispara in cativa ani) dar ambele de tip comercial. Fenomenul acela neplacut (cand ceasul intoarce timpul inapoi) era prea putin prezent pe aceste platforme. Internet-ul avea sa progreseze si din fericre am avut conexiuni rezonabile mai tot timpul activitatii.

 Odata depasite aceste neplaceri, a intrat insa, un alt mod de a castiga necinstit. Acela prin care se sfruteaza toate oportunitatile legate de timpul de gandire. La acest lucru, a contribuit si preferinta multora de  scadere a timpului de gandire. Pentru a evita (mai ales) trisatul. Net-ul tot mai rapid, corelat cu timpul de gandire tot mai mic, au dat ca rezultat o specie de sah distractiva pentru unii dar rusinoasa pentru acest joc. Uneori lipsita de orice respect fata de adversar, indiferent de titlul, varsta sau alte criterii, pe care le au.

 In opinia mea, sahul incepe de la timpul de gandire 3 minute pentru toata partida, plus 2 secunde increment la fiecare mutare efectuata. Altfel, cu mai putin timp, vorbim despre aiureli. Cand ne inscriem in competitii cu timp mai redus decat 3m+ 2s, trebuie sa fim constienti, ca dispare toata onestitatea, moralitatea si fair-play ul. Dupa toti acesti ani, sunt ferm convins ca 3m+ 0s ori chiar mai putin, de tip-ul asa zis-ului Bullet, sunt cadente in care este foarte obisnuita, practica de a incerca castigarea partidei prin consumarea totala a timpului de gandire al adversarului. 

Cand exista increment, practica devine mult mai dificila. Se poate inca aplica. Dar este mai putin probabil sa reuseasca. Imi amintesc totusi, ca pe Playchess.com, am incercat poate mai mult de un an de zile, sa instaurez o practica. Jucam Blitz sau Bullet si daca obtineam avantaj decisiv iar timpul ramas era suficient, scriam adversarului ca timpul este destul si ca este pierdut. Daca el continua sa joace, cedam eu partida. Astfel am ajuns sa pierd sute de puncte rating iar adversarii deja stiau cum procedez. Credeti ca a cedat vreunul? Nu. Din contra. Jucau pentru ca stiau ca o sa cedez eu. Am cedat chiar si cu posibilitatea de a da mat adversarul, la mutarea urmatoare. Din pacate, mi se urca sangele la cap si le scriam vorbe care nu pot fi reproduse aici. Mi-au trebuit ani sa inteleg (daca am inteles vreodata...) ca nu pot sa continui asa. Pierd partida, pierd rating (oricum nu era o prioritate pentru mine), pot sa fiu considerat ca manipulez in jos ratingul meu (sandbagger), pentru ca niciun admin nu statea sa vada cum s-a jucat acea partida, ma enervez si raman si fara chat din cauza celor care le scriam adversarilor. 

Recent, am observat multe din cele explicate, pe platforma FIDE, care pare sa se confrunte actual, cu toate problemele explicate mai sus. Pe FIDE Online Arena va fi foarte mult de lucru, pentru eiminarea acestor neplaceri. Va garantez ca actual, va "masacreaza" ratingul.

Inchei opinia mea si ne intoarcem la Kramnik. Recent, a jucat pe chess.com o competitie. Multi tineri prezenti. Iar Kramnik nu mai este tanar si cred ca nici un mare iubitor al tehnologiei noi. Cred ca nu are nici dexteritatea de a manevra piesele cu care se joaca online.

Evident ca a fost intre primii clasati, in partea superioara. Finalul insa, a fost traumatizant. Iesit din standardele cu care am fost invatati pe la cluburi, cand eram mici. In sahul online, nu exista respect si nu exista cedez sau fac remiza, pentru ca acela este rezultatul corect. Nu am fost capabil sa depasesc adversarul prin forta de joc, admit rezultatul.

Poate la tabla de joc (OTB), asa ceva nu se intampla sau cine stie.. Poate ca cei doi adversari ai lui Kramnik erau capabili chiar sa retraga unele mutari efectuate. Hmmm... aici cred ca exagerez. 

In runda a 6-a turneul de pe Chess.com, "2022 Rapid Chess Championship", Kramnik il intalneste pe Andreikin. Fac o noua paranteza.

Serios Chess.com? Ii spuneti Rapid? Pai timpul de gandire este 10 minute cu 0 secunde increment. Ia sa vedem ce zice regulamentul FIDE:

Appendix A. Rapid chess

A.1

A ‘Rapid chess’ game is one where either all the moves must be completed in a fixed time of more than 10 minutes but less than 60 minutes for each player; or the time allotted plus 60 times any increment is of more than 10 minutes but less than 60 minutes for each player.

Ia sa vedem si la Blitz:

Appendix B. Blitz

B.1

A ‘blitz’ game is one where all the moves must be completed in a fixed time of 10 minutes or less for each player; or the allotted time plus 60 times any increment is 10 minutes or less.

Iata ce fac banii. "Noi suntem Chess.com si facem regulile cum vrem noi". Cand sunt premii in joc, unele detalii nu conteaza. Sunt insa surprins, ca un asemenea numar de mari maestri, nu au avut nimic impotriva acestui mic detaliu. 

 

Partida dintre Andreikin si Kramnik se poate vedea mai jos (posibil sa aveti nevoie de un cont Chess.com, care se creeaza rapid si nu costa nimic):

 

A fost destul de disputata, interesanta, pe muchie de cutit si Andreikin pare sa castige dar Kramnik se apara si mentine echilibrul. Andreikin insa, se hotaraste sa il duca pe Kramnik la consumarea timpului. Probabil a inteles ca muta greoi. Si reuseste... mutand chiar idiotic, la un moment dat (vezi mutarea 82.Rd5, cand este in situatia de a primi 82...Cc7+). 

Poate acest episod ar fi trecut neobservat. Oricum ramane neplacutul comportament al lui Andreikin, care este un jucator "inrait" online, uns cu toate smecheriile. Chiar si campionul mondial, Magnus Carlsen a apelat la astfel de procedeu. Uneori sunt insa, mici amanunte care fac gestul foarte urat. Sa vedem cum a decurs turneu lui Kramnik dupa acest moment.

Vine o noua infrangere in runda a 8-a cu Yoo dar obiectiv sa spunem, ca Vladik a jucat foarte slab cu negrele, o Indiana regelui la alb. Probabil si prea afectat de partida cu Andreikin.

Dar ultima runda, depaseste orice imaginatie. Este o demonstratie de lipsa caracter. Sunt curios, cum va evolua in continuare, cariera acestui promitator jucator german: Keymer. El este autorul unui show de prost gust. Cum rar am vazut la acest nivel.

Imi amintesc, un episod neplacut la un turneu in Italia. Intre maestrul international Tomescu Vlad si un jucator local foarte tanar si mare speranta. Tomescu in criza de timp, propune remiza si adversarul zice OK. Insa Vlad face greseala (am picat si eu in acest truc) sa nu opreasca ceasul. Intentioneaza sa explice adversarului ca avea alte variante prin care jocul putea sa fie mai complicat. Surpriza! In loc sa analizeze, adversarul chiama arbitrul si reclama caderea steguletului (cazut in timp ce discutau si deja confirmase verbal remiza) lui Tomescu. Evident, totul a dus la discutii aprinse. Eu nu am avut de zis adversarului lui Tomescu (nu dau numele), decat atat: esti talentat, cred ca si muncesti dar nu te vad sa ajungi foarte departe. Iti lipseste un lucru: caracterul. Si au trecut ani multi iar respectivul nu a ajuns ceea ce imi imaginam inainte de acest episod.

Revenim la Keymer. El este deja la un nivel foarte ridicat. Dar are de facut inca, saltul in elita. Il va face? Nu stiu. Ma indoiesc. Nu a procedat ca italianul din cazul de mai sus dar in mod similar, a aratat multa lipsa de caracter.

 

In pozitia din diagrama, ca sa fie "cool", germanul sacrifica Txf3. O astfel de mutare are o denumire in Bullet, unde se poate vedea destul de des (din pacate). Nu se poate scrie... Deschideti partida si observati si ceasul fiecaruia. Probabil Magnus Carlsen dar cred ca si multi alti jucatori din clubul nostru RCF, din pozitia castigata la mutarea 60 spre exemplu, ii "tranteau" in nas lui Keymer 200 de mutari, de se satura de sah.

Ce se poate spune? Stiu, primul argument este: exista un timp de control. Cine nu il respecta, pierde. Cred ca totusi acest enunt sec, nu inchide discutiile. Nu rezolva nimic de fapt. Keymer a fost un luptator sau un nesimtit? Pentru multi, nu a infrant nimic, nicio regula. Pentru alti destui, a fost imoral ce a facut. Unii, poate isi vor aduce aminte de acest episod. Iar un batranel, ii va spune: ehhhh, daca nu ai cautat sa te perfectionezi si sa castigi numai datorita jocului de calitate, ce sa iti fac? 

Eu repet. Ceea ce mi se pare inevitabil la Bullet, cred ca nu trebuie sa existe la Blitz si mai ales la Rapid. Oamenii ar trebui sa admita ca au fost inferiori in joc. Dar credeti ca se incheie asa usor povestea sau ca detin eu adevarul? Pentru ca imediat un anume, cineva, imi va spune: hei Tudorica! Ca sa obtii acea pozitie, ai gandit mai mult timp! 

Chestia este, ca nu eram eu si nici nu o sa fiu vreodata pe acolo. In plus, Kramnik avea mult mai mult timp decat Keymer, cand s-a vazut avantajul clar pe tabla al lui Kramnik. Aici este "buba". De aici pleaca problema. Keymer, care s-a nascut cu mouse-ul in buzunar (nu stiu cum vine asta tongue-out ) a pus turbo. Kramnik probabil nu a inteles, ca jucatorii tineri, practic "arunca" piesele. Cine joaca Bullet stie cum se explica aceasta manevra. Practic nu acompaniezi clar piesa de sah pe campul dorit si in momentul cand ai ajuns acolo, o eliberezi din click. Nu.

O duci in click spre campul respectiv dar ai asa o dexteritate, incat ii dai drumul exact cand softul a inteles pe ce camp o vei plasa. Evident se mai intampla si greseli de plasare dar foarte rar. Tinerii isi cumpara mouse de sute de euro, sensibil si precis. In timp ce la el (la Kramnik) se aud click-urile de agatare si liberare a piesei, mai rare ca bataile unui ceas cu pendul. 

 Cu ceva timp in urma, Kramnik aparea intr-un video, despre care s-a spus ca a fost o gluma de 1 Aprilie. Doar ca, ce spune el  acolo, nu prea este gluma. 

 

 "I’m not telling it just for all of you, but for all players, especially young players, never ever do it. There is no positive moment in it. There are just negative moments. You will pay for it a very high price later on, or maybe very soon. I’m sure you’re not going to do it and you’re not doing it, and I’m very happy about it, but still, just wanted to make this point, that there will be a fair competition, don’t try to flag, don’t try to win on time in a totally drawish position. Try to win a game because you are better than your opponent, and that is the only thing which gives satisfaction.

The most important part is what I would like to tell, that actually I think that any player, any young player, who is trying to do this, has no chance to become a really top player, because it is a loser’s mentality. It’s the mentality of a loser. It means a player does not believe he can do it himself, he simply has no faith in himself, and that is very important."

 Nu este greu de inteles, ca defineste mentalitatea aceasta, de a castiga prin depasirea timpului, ca fiind una de pierzator. 

 Cand am scris acest articol, m-am gandit si la o persoana care mi-a acompaniat multi dintre anii mei de sah online, la care tin foarte mult si care m-a ajutat in mai multe situatii dificile din viata mea. Am pastrat permanent legatura, am jucat in multe turnee si partide impreuna, am impartit mereu opiniile si gandurille. Nu cred ca am avut idei diferite. 

Mult timp a fost prezent si in administratia clubului ROMANIA Chess Federation pe Chess.com dar la un moment a spus: STOP! Multe dintre aspectele clubului nu mai erau conforme cu principiile sale. 

Imi amintesc destule situatii, in care domnul Ioan Gheorghe Sim din Resita a pierdut partide in acest stil, adica prin depasirea timpului de gandire alocat. In mai multe randuri, a scris adversarului, as spune elegant, ca a castigat fara glorie. Un subinteles, care evident a iritat vizibil adversarul. In cateva randuri, au fost dezbateri destul de "aprinse". Consider ca avea dreptate. Stiu ca a pierdut prin depasirea timpului de gandire, unele partide in care spre exemplu, structura de pioni, nu permitea regilor sa treaca in partea adversa. Pozitie blocata. Remiza fortata.

Nu se va schimba nimic. In spatele ecranului, nu conteaza nimic. Cand sunt si premii la mijloc, "nu mai ai mama nu mai ai tata" cum se spune pe la noi. Repet, prin natura lucrurilor, la Bullet si Blitz 3+0 mi se pare ca este o ratiune oarecum justa, sa joci foarte repede si sa incerci sa aduci adversarul in mare criza de timp. Cine intra sa joace aceste cadente, trebuie sa inteleaga, ca va fi supus unui astfel de tratament. Problema unor situatii de remiza clara, la timp mai mare, cred totusi ramane si ar trebui respectata. Poate cei care scriu soft-ul ar trebui sa introduca acordarea remizei automat, cand situatia este blocata.

Va invit la un sondaj. 

 

Este moral sa joci la caderea steguletului?